Fietsersbond

Het fietsende kind


De opdracht

De opdrachtgever

De opdrachtgever is de fietsersbond vertegenwoordigd door Caroline Dekker.De Fietsersbond zet zich in voor veilig en comfortabel fietsen en levert daarmee een bijdrage aan een leefbaar, gezond en actief Nederland én aan fietsgeluk voor iedereen!  

De opdracht

De fietsersbond stimuleert kinderen om met de fiets naar de basisschool te gaan en weer naar huis. Deze kinderen gaan voor het eerst op de fiets en zijn niet altijd vaardig genoeg in het verkeer. Ouders begeleiden de kinderen maar de kinderen moeten zoveel mogelijk zelfstandig naar hun school kunnen fietsen. De fietsersbond wil de kinderen op een speelse manier ondersteunen om de kinderen van groep 4 op een veilige manier naar de school te kunnen laten fietsen. Hier willen zij een spel voor laten ontwikkelen in een digitale of in een fysieke vorm of een combinatie hiervan. 


Mijn team

Mijn groepje/team voor dit project bestaat uit: Lynn (de groepsleider), Aditya, John en natuurlijk ik (Puck).


Start project

We kregen de opdracht van onze docent en startten meteen. Als eerst moesten we een school vinden met wie we samen zouden werken. John wilde graag zijn eigen oude basisschool, de Veerkracht in Geuzenveld. Online hadden we de email van de school gevonden en John begon te mailen met de school. Na een tijdje mail contact kwamen we er achter dat de school meer eisen had dan dat wij ze konden geven. Wij konden daardoor niet vrijuit werken. Daarom hebben we de school laten gaan en gingen we kijken voor een andere basisschool. 

Aditya en ik hebben samen op dezelfde basisschool gezeten, dus dachten wij dat het leuk zou zijn om onze oude basisschool te contacteren, de Oranje Nassau school in Badhoevedorp. Dit keer deed ik het mail-contact. Ik mailde eerst de directie van de school met de vraag of wij een spel mochten maken voor groep 4. Ik werd al snel gekoppelt aan juf Gemma van groep 4a. 

Wat ik moeilijk vond aan het mailen met de juf. Dat je altijd zo beleeft mogelijk moet blijven en je wilt haar niet te lang laten wachten op een antwoord, dus je moet ook snel reageren.


Andere onderzoeken

We moeten een spel maken, maar geen spel wat al bestaat. Daarom moesten we een onderzoek doen naar al bestaande spellen. Zo wisten we al wat er bestond, maar ook wat er mogelijk is. In ons uiteindelijke spel zitten dan ook onderdelen die ook in andere spellen voorkomen. Zo hebben we bijvoorbeeld dezelfde soort vraagkaartjes als in monopoli, alleen dan met verkeersvragen en een dobelsteen tot 3, zoals in 30 seconds. Dit onderzoek heeft Aditya gedaan.

Ook moesten we een user persona maken. Daarin doe je onderzoek naar je doelgroep. In dit geval een kind uit groep 4, dus van 7-8 jaar. In een user persona beschrijf je de dingen die een bedacht persoon in je doel groep leuk vind om te doen en waarvan hij/zij van houdt. Dit heeft Lynn gemaakt. 


De omgeving onderzoeken

Het spel moest gebaseerd zijn op de omgeving van de school. Daarom moesten we de omgeving inspecteren. Lynn en ik zijn in de buurt van de school gaan kijken en hebben foto's genomen van de volgens ons gevaarlijke punten. Een paar hebben we later overgezet in ons spel. We hebben bijvoorbeeld een brug toegevoegd in het spel, omdat die ook in de buurt zit van de school. 


Naar de klas

Na een tijdje mailen met de juf van groep 4a. Hadden we afgesproken om op dinsdag 31 mei in de klas ideeën op te doen en de kinderen te vertellen wat wij komen doen. We maakten een presentatie waarin de foto's van de omgeving stonden. We vroegen de kinderen of ze de plekken kenden en wat ze eng/gevaarlijk vonden aan de punten. Veel verkeerspunten die wij hadden uitgekozen kwamen de kinderen ook langs. 

Vaak vonden de kinderen het eng dat er veel ander vekeer was of dat er vaak auto's door rood rijden. We vroegen ook hoe ze naar school gingen, veel gingen fietsen of lopend maar een paar werden ook gebracht door hun ouders met de auto. 

We vertelden de kinderen wat de opdracht was en wat een beetje ons plan was om te maken. Ook vroegen we de kinderen wat zij graag in het spel wilde hebben. Teoen werden er dingen genoemd als; een politie, een ziekenhuis, stoplichten, zeebrapaden, popetjes, enz. We hebben zoveel mogelijk van deze dingen proberen toe te voegen in het spel. 

De kindere zeiden toen ook dat ze liever een bordspel hadden, dat wilde wij ook liever maken.


Het bordspel maken

Toen we alle ideeën van de kinderen hadden gekregen gingen we beginnen met het maken van het spel. Eerst maakten Lynn en ik online een ontwerp van hoe het bord er uit moet gaan zien. 

Nadat we tevreden waren met het online ontwerp gingen we een geschikte houten plank zoeken, die als bord zou gaan dienen. We schilderde de plank wit, zodat andere kleuren verf beter zouden blijven zitten. Daarna was het lijn trek tijd. We maakten alle lijnen van de vakjes en de wegen. Dit duurde super lang, dat is nog iets waar Lynn en ik aan kunnen werken, tempo.  Het verfen was moeilijker dan gedacht, zeker omdat het ook netjes moet. We gebuikden tape om de lijnen af te plakken. Dit ook duurde heel lang. 

Terwijl Lynn en ik verfde maakten Aditya de vragenkaartjes. De kaartjes hebben we later geplastificeerd zodat ze langer heel blijven, hopen we ; ). 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin