Meervaart theater
Opdrachtgever
Na heel veel bedrijven gemaild en gebeld te hebben kregen we groenlicht van het theater de Meervaart in Osdorp. Toen kon het project echt gaan beginnen.
Onze opdrachtgever is Floris Overweg van het Meervaart. Floris heeft net zoals ons team VWO gedaan op de middelbare school en heeft daarna geen vervolgopleiding gedaan die relevant is voor het theaterwerk. Hierna heeft hij bij La Place gewerkt. Hij is zelf in het vak "gekropen". Floris is horecamanager bij het theater en hij vertelde ons dat er een probleem is bij het Meervaart, namelijk dat er heel vaak laatkomers zijn bij voorstellingen. Hiervoor moet het team dus een oplossing vinden.
De functie van het bedrijf Meervaart is voorstellingen leveren aan de kijkers. Het doel van Floris is de horeca op orde houden. Zijn taak is vooral eten/drinken leveren aan de kijkers, de schoonmaak van de keukens op orde houden, taken uitdelen aan de andere horecamedewerkers en natuurlijk zorgen voor de vracht van het eten en drinken. Dit is natuurlijk een belangrijke taak, aangezien de theaterbezoekers een hapje eten en wat te drinken verwachten voor tijdens de voorstelling.
Natuurlijk wordt er niet alleen samengewerkt met Floris, maar met heel het theater Meervaart. Het Meervaart is een theater dat is opgericht in 1977-79. In het theater worden er veel verschillende shows gegeven, van stand up comedy tot romantische drama. Het bedrijf bevindt zich in de sectie amusement, wat ook de functie is van het Meervaart. In het verleden was er een grote markt voor de theaters, dit is nu wat minder, aangezien mensen hedendaags vaker naar de bioscoop gaan dan naar een voorstelling.
Opdracht
De opdracht die de opdrachtgever aan ons heeft gegeven is het onderzoeken (en met een oplossing komen) voor de laatkomers tijdens een theatervoorstelling. Er is altijd wel iemand een keer te laat. Dit kan erg storend zijn voor de mensen in de theaterzaal die naar hun voorstelling proberen te kijken. Dit kan leiden tot irritatie voor de mensen in de zaal. Het doel van ons onderzoek is tot een mogelijke oplossing komen. Het gewenste eindresultaat is dat er een duidelijke oplossing komt voor de laatkomers, zonder dat de kijkers belast worden.
PVA
Aan het begin van een project maak je altijd een plan van aanpak (PvA). Hierin beschrijf je wat je gaat doen en hoe je het gaat doen tijdens het project. Hieronder staat de PvA van het project voor de Meervaart. Hierin zit ook een uitgebreid voor onderzoek van mogelijke onderdelen die van invloed kunnen zijn op het gedrag van de theaterbezoekers.
Enquête
Om de ervaring met laatkomer bij de bezoekers te meten is er een enquête afgenomen. In deze enquête werden vragen gesteld als; Hoelaat bent u vertrokken van huis?, Met welk vervoer bent u gekomen?. Met deze vragen probeerde we te achterhalen wat mogelijke oorzaak van laatkomers kunnen zijn.
Op vrijdag 6 december en vrijdag 13 december zijn we in tweetallen bij het theater de Meervaart langs geweest om de enquête bij de bezoekers af te nemen. In totaal is het gelukt om 94 bezoekers om hun ervaring te vragen. In het eindverslag zijn de resultaten weergegeven.
Eindverslag
In het eindverslag staat alles wat er in dit project is onderzocht. Ook staat de conclusie en de discussie er in. Conclusie: Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de laatkomers
veelal uit Amsterdam en omgeving komen. Daarnaast blijkt dat ook jongeren vaak onder
de laatkomers vallen. Dit zijn de risicogroepen waarvoor een oplossing bedacht
moet worden.
De uiteindelijke aanbevelingen voor het theater zijn; de deuren definitief sluiten op aanvangstijd en stoelen aan de zij- en achterkant vrijhouden voor de laatkomers. Voor verdere uitleg, lees het eindverslag.